Handel, podobnie jak każda inna dziedzina zawodowa ulega nieustającym modyfikacjom. Zmienia się sylwetka klienta i jego świadomość w stosunku do chwytów stosowanych przez sprzedawców, zmieniają się też towary i sposób ich dostarczania do klientów. Jak do tych zmian powinien dostosować się handlowiec? Czy raz zdobyte kompetencje wystarczą, by mógł odnosić sukcesy w codziennej pracy?
Kto to jest handlowiec?
Profesjonalny sprzedawca, popularnie nazywany handlowcem to osoba pośrednicząca między producentem a kupującym produkt, w celu jego sprzedaży. Handlowiec to zazwyczaj człowiek, który posiada wykształcenie właściwe do wykonywanego zawodu, a przy tym doskonale zna specyfikę firmy, której produkty oferuje. Poza umiejętnościami wyuczonymi powinien także posiadać określone, predysponujące go do pracy cechy osobowe.
Jaki powinien być dobry handlowiec?
Odpowiadając na to pytanie każdy specjalista powiedziałby pewnie przede wszystkim: skuteczny. Jednak o tym w dużej mierze stanowi jego osobowość. Cechy jakie powinny wyróżniać dobrego handlowca to przede wszystkim: wysoka kultura osobista, komunikatywność, odpowiedzialność, pewność siebie, ambicja, doskonała intuicja oraz cały szereg zdolności z zakresu psychologii. Na tym wszystkim dopiero powinny zostać nadbudowanie informacje dotyczące technik sprzedaży i warsztatu pracy.
Zadania jakie musi wykonywać handlowiec
Do głównych zadań handlowca należy:
- kontakt z klientem,
- kompleksowa obsługa interesantów,
- sprzedaż produktów i usług,
- zachęcanie konsumentów do kolejnych zakupów i powiększanie oferty sprzedażowej.
Kontakt z klientem to podstawa pracy każdego handlowca. Click To Tweet Niepowodzenie na tej płaszczyźnie oznacza bowiem brak sukcesów sprzedażowych i brak zysków. Dobry produkt nie gwarantuje skutecznej transakcji, gdyż nieodpowiednio zaprezentowany zniknie w gąszczu podobnych ofert dostępnych na wolnym rynku. Dobry powinien być także sprzedawca, który poprzez swoje działania wzbudzi zaufanie do siebie i do oferowanego przedmiotu.
Sprzedaż produktów i usług, stanowiąca cel pracy handlowca nie jest zadaniem łatwym do wykonania. Click To Tweet Jest o tyle trudna, o ile trudni bywają ludzie, których sprzedawcy spotykają na swojej drodze. Nie każdy jest bowiem naiwnym konsumentem. Profesjonalny handlowiec nie raz spotka na swojej drodze kontrahenta , który doskonale zna techniki stosowane w tej branży i w takiej sytuacji także będzie musiał umieć się odnaleźć. Warto więc, by solidnie poznał warsztat, a więc techniki sprzedaży itp., jak również, by stale pracował nad swoim charakterem i nieustannie się doskonalił, m.in. poprzez udział w kursach i szkoleniach.
lowiec
Zachęcanie konsumentów do kolejnych zakupów, a następnie powiększanie oferty sprzedażowej to proces. Wymaga on od handlowca wielu etapów starań o pozyskanie zaufania klienta, rozpoznanie jego potrzeb i dostosowanie oferty sprzedażowej tak, by wydała się mu atrakcyjna. Rozmowa z klientem na tym etapie wymaga także stosowania odpowiednich technik negocjacji i manipulacji, gdyż mało który produkt obroni się sam.
Dlaczego handlowiec powinien podwyższać swoje kwalifikacje?
Społeczeństwo wraz z upływem czasu staje się coraz bardziej świadome technik sprzedażowych stosowanych przez handlowców, a tym samym uodparnia się na manipulacje. Dokonanie transakcji sprzedażowej z taką osobą jest znacznie trudniejsze i wymaga od handlowca działania w sposób nieszablonowy. Dlatego też doskonalenie się, poznawanie nowych technik i metod stosowanych w tej branży jest niezbędne, by móc odnosić w niej sukcesy.
Handlowiec powinien uczestniczyć w kursach zawodowych i szkoleniach dedykowanych przede wszystkim po to, by:
- poznawać nowe techniki sprzedaży,
- podwyższać swoje kwalifikacje,
- poznawać sposoby radzenia sobie z trudnymi klientami,
- uczyć się odpowiedniego sposobu prezentowania i sprzedaży,
- stwarzać sobie możliwość awansu, zostania głównym handlowcem lub menadżerem.
Czy pracodawca powinien wysyłać na przymusowe szkolenia?
Przymusowe szkolenia pracownicze to rozwiązanie stosowane dotąd przede wszystkim w placówkach publicznych. Prywatne przedsiębiorstwa wydają się dawać większą swobodę w tym zakresie, oferując szkolenia dobrowolne, choć i to ulega stopniowym zmianom. Niewątpliwą korzyścią stosowania takiego przymusu szkoleniowego przez pracodawcę jest zdobycie wykwalifikowanej kadry w czasie dostosowanym do potrzeb przedsiębiorstwa. Często jednak zdarza się tak, że pracownicy nie chcą się doskonalić zwłaszcza wówczas, gdy odbywa się to kosztem wolnych zazwyczaj weekendów. Kursy, choć bywają męczące, podnoszą wartość pracownika na rynku pracy i wpływają na jego efektywność. A gdy dodatkowo są sponsorowane przez firmę to żal byłoby z nich nie skorzystać.
Branża handlowa jest niezwykle pojemna, ale i konkurencyjna. By utrzymywać się z pracy w niej latami, należy postawić na samorozwój, nieustannie podnosząc swoje kwalifikacje. Ta droga wydaje się być okupiona wysiłkiem, ale ci, którzy ją przemierzyli wiedzą, że prowadzi do sukcesu.
Najnowsze komentarze