Współcześnie praca na dobrze płatnym stanowisku to bardzo często praca w korporacji. Wykonywanie jej niejednokrotnie wiąże się z siedzeniem w biurze po godzinach i w weekendy. Nie mamy czasu nie tylko dla znajomych, ale i na wykonanie swoich codziennych obowiązków. Nic więc dziwnego w tym, że zakupy coraz częściej robimy przez Internet.

Czym jest sprzedaż internetowa?

Sprzedaż internetowa to handel towarami i usługami za pośrednictwem czwartego medium - Internetu. Click To Tweet Najczęściej opiera się ona o tzw. sklepy online, w których dostępny jest katalog produktów. Klient w kilku kliknięciach myszką zamawia towar, który chce otrzymać, płaci bezgotówkowo lub przy odbiorze, a następnie dostawca przywozi zakupy pod same drzwi. Podobnie jest z  usługami, jak. np. masaż. Wystarczy umówić się na konkretną godzinę, by specjalista pojawił się w naszym domu.

Jak uruchomić sprzedaż internetową?

Każdy właściciel firmy, który pragnie rozpocząć działalność online powinien opracować plan jej wdrożenia tak, by przebiegła bez niemiłych niespodzianek. Podstawą zakładania każdego e-biznesu jest wpasowanie się w powstałą na rynku niszę, bądź zaoferowanie konkurencyjnego produktu. Ważne, aby oferta firmy zawierała wyłącznie pozycje, o których mamy wiedze ekspercką. Sklep, który nie wie co sprzedaje, traci wiarygodność.

Innymi elementami, na które należy zwrócić uwagę są:

  • odpowiednia domena i oprogramowanie,
  • asortymentu, który znajduje się w katalogu online,
  • regulamin sklepu,
  • przegląd rynku,
  • udogodnienia dla kupujących,
  • działanie na innych kanałach sprzedażowych,
  • marketing,
  • logistyka

Tym, co szczególnie zraża konsumentów decydujących się na zakupy przez Internet są błędy pojawiające się na stronie sprzedającego. Chodzi tu głównie o kwestie techniczne, ale nie tylko. Równie frustrująca wydaje się mało przejrzysta budowa strony, która nie pozwala przewidzieć w  jakiej zakładce szukać interesującego nas produktu. Warto więc zadbać o estetykę i wyrazistość lub skorzystać z pomocy z zewnątrz.

Drugim błędem, który wpływa na utratę zaufania konsumentów jest niedostępność asortymentu znajdującego się w ofercie sklepu. Wie o tym każdy, kto choć raz przeszedł przez wszystkie etapy sprzedaży online, by przed samą płatnością dowiedzieć się, że nie otrzyma towaru. Wciąż zdarza się także, że tę informację zyskujemy już po dokonaniu płatności i czekamy na nasze zamówienie tygodniami.

Regulamin sklepu to zabezpieczenie prawne tak dla jego właścicieli, jak i dla konsumentów. Click To TweetDobrze sporządzony pozwala uniknąć ewentualnych nieprzyjemności finansowych i sytuacji niekorzystnych wizerunkowo. Dobrze, by klient musiał zapoznać się z nim jeszcze przed zakupem.

Posiadanie własnej działalności zazwyczaj wymaga większego nakładu pracy. Zakładając sklep internetowy także należy o tym pamiętać. By biznes miał szansę powodzenia na rynku, konieczne jest nieustanne monitorowanie działań konkurencji i wprowadzanie na tej podstawie innowacji lub poszerzanie oferty.

sprzedaż internetowa 2

Młody użytkownik Internetu to osoba korzystająca z niego także za pośrednictwem telefonu lub innych urządzeń mobilnych. Strona sprzedawcy powinna być do nich dostosowana, umożliwiając zakupy przez telefon nawet w autobusie, czy podczas przerwy w pracy.

Posiadanie bogatej oferty i przejrzystej strony nie wystarczy by odnieść sukces sprzedażowy, jeśli jest się nowym na rynku. Wobec tego warto skorzystać z kanałów sprzedażowych znanych i lubianych przez konsumentów i np. założyć konto na allegro.

Marketing i logistyka to także ważne filary e-biznesu, wpływające na postrzeganie sklepu przez klienta. Nawet najlepszy towar nie znajdzie nabywców jeśli nie będzie odpowiednio rozreklamowany lub jeśli jego dostawa będzie przedłużała się w nieskończoność.

Sprzedaż internetowa – dlaczego warto?

Przenoszenie sprzedaży do wirtualnej rzeczywistości to znak czasów i dobry biznes dla wielu przedsiębiorstw. Pozwala bowiem na zwiększenie obrotów firmy; pozyskanie nowych klientów, zwłaszcza spoza lokalnego rynku oraz odzyskanie utraconych. Wdrożenie systemu lojalnościowego lub prośba o wypełnienie ankiety może dodatkowo stać się szansą na pozyskanie opinii od kupujących, a tym samym na wiarygodną reklamę internetową. Większa popularność to lepsza pozycja nad konkurencją, szansa na sponsorów i reklamodawców oraz przede wszystkim – większy zysk.

Sprzedaż internetowa dziś

Zakupy przez Internet są współcześnie coraz bardziej popularne nie tylko ze względu na to, że konsumenci cenią sobie wygodę. Główną zaletą tego typu rozwiązania jest możliwość porównywania cen i ofert sprzedawców bez konieczności przemieszczania się między sklepami, utraty czasu i  wysiłku. Jeśli nawet zamówiony towar nie spełni naszych oczekiwań to przecież zawsze możemy go zwrócić.

Sprzedaż online to intratny biznes, w którym powinna odnaleźć się każda firma, która pragnie pozostać konkurencyjna i stale zwiększać obroty. Ten krok, podobnie jak każda zmiana, wymaga jednak przemyślanego działania i planu, gdyż stosowanie metody prób i błędów może przynieść tu więcej strat niż korzyści.

[FM_form id=”1″]

Przeczytaj poprzedni wpis:
Podwyższanie kwalifikacji przez handlowców – czy jest to konieczne?

Handel, podobnie jak każda inna dziedzina zawodowa ulega nieustającym modyfikacjom. Zmienia się sylwetka klienta i jego świadomość w stosunku do...

Zamknij